תגידו, יצא לכם פעם לשבת מול משחק שנראה "בטוח" על הנייר, להמר על מיטב כספכם, ופשוט לראות את הכול מתרסק לכם מול הפנים? אם זה לא קרה לכם, אתם כנראה משקרים או שאתם חדשים בתחום. האמת היא ש-"יום רע" זה רק תירוץ. ברוב המקרים, היו סימנים. סימנים קטנים, נסתרים, שמתחבאים בתוך מה שאנחנו המקצוענים אוהבים לקרוא לו מגמות ועונתיות בספורט. אמנם זה לא מדע טילים, אבל זה גם לא ניחוש פרוע. זה משהו באמצע, והבנה של האמצע הזה יכולה להיות ההבדל בין להתבאס על עוד בט שהלך, לבין לחייך כל הדרך אל הבנק.
מה זה בכלל עונתיות בספורט?
כשאנשים שומעים "עונתיות", הם ישר חושבים על קיץ, חורף, סתיו, אביב. העונתיות שאני מדבר עליה היא משהו עמוק יותר, היא קשורה ללוח השנה של הליגה עצמה. תחשבו על ה-NFL, למשל. יש את פתיחת העונה, שבה כולם מלאי אופטימיות, אף אחד עדיין לא באמת יודע מי טוב ומי לא. אחר כך מגיע אמצע העונה, סביב שבוע 8-10, שם הפצועים מתחילים להצטבר, העייפות מתחילה לתת את אותותיה, והקבוצות הבינוניות מתחילות לדעוך. ואז, החלק האחרון של העונה, המאני טיים. קבוצות שנלחמות על הפלייאוף פתאום מעלות הילוך, משחקות עם אינטנסיביות שונה לגמרי מקבוצות שכבר איבדו עניין בליגה. זו עונתיות. להבין שלמשחק בשבוע 15 יש משמעות אחרת לגמרי ממשחק בשבוע 3, גם אם היריבות זהות על הנייר.
וזה לא נגמר בספורט קבוצתי. תחשבו על טניס למשל: העונה מחולקת בגסות לעונת החימר, עונת הדשא ועונת המשטחים הקשים. יש שחקנים, כמו רפאל נדאל בימיו הגדולים, שהיו אלוהים על חימר ובני תמותה על משטחים אחרים. לנתח משחק שלו ברולאן גארוס באותם כלים שתנתח משחק שלו בווימבלדון זה פשוט לא חכם. זו הגדרה מושלמת לעונתיות שקשורה למיומנות ולא רק לעייפות. כל "עונה" כזאת דורשת סט יכולות אחר, והשחקנים מגיעים לשיא שלהם בזמנים שונים לגמרי.
אז איך זה משפיע על ניתוח מגמות בספורט?
כאן זה נהיה מעניין. מגמה היא לא רק "קבוצה X ניצחה 5 משחקים ברציפות". זה נחמד, אבל זה סיפור חלקי. השאלה האמיתית היא איך היא ניצחה ואת מי היא ניצחה, ובאיזה שלב של העונה זה קרה. לדוגמה: ניצחון חוץ קשה על יריבה חזקה שבוע לפני הפלייאוף שווה הרבה יותר מניצחון ביתי קליל על קבוצת תחתית בתחילת העונה. ההבנה של מגמות ועונתיות בספורט היא היכולת לחבר בין הנקודות האלה. העונתיות מספקת את ההקשר, את ה"למה?". המגמה מספקת את התוצאה, את ה"מה?". כשה"למה?" וה"מה?" מתחברים, יש לך ביד משהו חזק ביד. לדוגמה, מגמה של קבוצת NBA שמתחילה לנצח הרבה משחקים אחרי פגרת האולסטאר היא הגיונית, כי היא יושבת בתוך ההקשר העונתי של המאבק על הפלייאוף. אבל אם קבוצה כזו מתחילה רצף ניצחונות דווקא בדצמבר, כשהכוכבים עייפים והמוטיבציה נמוכה? זה כבר יותר חשוד, ודורש בדיקה מעמיקה יותר.
המגמה היא חבר?
יש משפט כזה, "The trend is your friend". בעולם ההשקעות זה אולי נכון, אבל בספורט? זה קצת יותר מורכב. מגמות נוטות להישבר, ולפעמים בצורה הכי כואבת שיש. כל רצף ניצחונות סופו להיגמר, וכל רצף הפסדים מתישהו ייעצר. החוכמה היא לא רק לזהות את המגמה, אלא לנסות להבין מתי היא עומדת להגיע לשיא או לשפל שלה.
הנה מספר דברים שאני תמיד בודק לפני שאני "רוכב" על מגמה כלשהי:
- איכות היריבות: האם רצף הניצחונות הגיע מול קבוצות חלשות, או שהיו שם ניצחונות "אופי" מול יריבות שוות כוח?
- לוח זמנים: האם הקבוצה שיחקה שלושה משחקים בשבעה ימים? האם היא חוזרת ממסע משחקי חוץ מפרך בחוף המערבי? עייפות היא פקטור מטורף, ואנשים נוטים לשכוח את זה.
- ה"רעש" מסביב: לפעמים, ניצחון אחד יותר מדי גורם לתקשורת ולקהל לנפח את הקבוצה מעבר לכל פרופורציה. זה יוצר לחץ, ולחץ, כידוע, יכול לגרום לדברים להישבר.
- מזל ומקריות: קבוצה יכולה לנצח שניים או שלושה משחקים ברציפות בזכות שער מקרי בדקה ה-90 או שלשת ניצחון הזויה על הבאזר. זה נראה כמו מגמה, אבל בפועל זה סתם מזל. אני תמיד מסתכל על נתונים כמו xG (שערים צפויים) בכדורגל או יעילות התקפית/הגנתית בכדורסל. אם קבוצה מסויימת מנצחת אבל הסטטיסטיקה המתקדמת שלה צועקת "הפסד", זה דגל אדום ענק. זה אומר שמגמת הניצחונות שלה עלולה לקרוס.
- פציעות וחיסורים: זה אולי נשמע ברור, אבל תתפלאו כמה אנשים מסתכלים רק על השם של הקבוצה ולא על מי באמת עולה לשחק. היעדרות של שחקן מפתח אחד, אפילו לא הכוכב הכי גדול, יכולה לפרק את כל הכימיה הקבוצתית.
בסופו של דבר, להבין מגמה זה לא רק לראות את התוצאה הסופית, אלא להבין את כל הסיפור שמאחוריה.
משחק מלכודת
שמעתם פעם על המושג "Trap Game"? אם לא, תקשיבו טוב: "משחק מלכודת" הוא משחק שנראה קל מדי על הנייר. בדרך כלל זו קבוצת צמרת חזקה, שנמצאת ברצף ניצחונות, ומשחקת בבית נגד קבוצת תחתית חלשה. 99% מהאנשים יגידו "ניצחון קל לפייבוריטית". אבל כאן המלכודת.
הרבה פעמים המשחק ממוקם בלו"ז בין שני משחקים גדולים. למשל, אחרי ניצחון ענק על היריבה המושבעת, ושבוע לפני משחק מכריע על האליפות או משחק חשוב באירופה. מה קורה בראש של השחקנים? הם עדיין באופוריה מהניצחון הקודם, ועם עין אחת כבר מסתכלים על המשחק הגדול הבא. את המשחק הזה באמצע, נגד היריבה ה-"חלשה", הם לוקחים כמובן מאליו. "נבוא, ניתן שני גולים במחצית הראשונה ונסיים את הסיפור".
וזה הרגע שבו הם נופלים. הם עולים למגרש לא מרוכזים ב-100% ושאננים. היריבה החלשה, לעומת זאת, באה לשחק את משחק עם מוטיבציה גבוהה. אין לה מה להפסיד, כל הלחץ הוא על הקבוצה החזקה יותר. פתאום הדקות עוברות, התוצאה עדיין 0:0, הלחץ מתחיל לחלחל, והופ, גול מקרי לשער של הפייבוריטית. זו קלאסיקה. לזהות את הסיטואציות האלה מראש זה חלק מהאמנות של הבנת מגמות ועונתיות בספורט. זה להבין את הפסיכולוגיה ששמושפעת מלוח הזמנים, לא רק את המספרים היבשים.
כשסטטיסטיקה פוגשת פסיכולוגיה
כאן זה המקום שבו אני מרגיש שהניסיון שלי באמת נותן לי יתרון. אחרי 15 שנה בתחום הזה, אתה לומד לקרוא בין השורות. אתה מבין ששחקנים הם לא רובוטים. מאמן יכול לאבד את חדר ההלבשה, שחקן יכול להיות ב-"שנת מבחן" ולשחק כמו מטורף כדי לקבל חוזה שמן, או שקבוצה יכולה פשוט להיות שבעה אחרי שזכתה באליפות. אבל בואו נהיה כנים, להסתמך רק על תחושות בטן זה מתכון לאסון. צריך לאזן את זה עם נתונים, אבל חשוב גם לדעת איך לקרוא אותם נכון. לא להפוך לעבד של האקסל, אלא להשתמש בו כדי לאשש או להפריך את התחושות שלכם.
הגורם האנושי: המשתנה הכי לא צפוי
אני זוכר מקרה, לפני כמה שנים טובות, של קבוצת כדורגל מברזיל: הם היו בכושר שיא, דרסו את הליגה, ואז הגיע משחק חוץ מול קבוצת תחתית אפרורית. כל העולם ואשתו היו בטוחים שזה ייגמר ב-0:4 קליל. אבל יומיים לפני המשחק, פרצה שערורייה בצהובונים סביב אשתו של הקפטן. ת'אמת? אני לא בטוח ב-100% שזה מה שהשפיע, אבל פתאום כל הקבוצה נראתה כבויה וחסרת אנרגיות. הם סיימו בתיקו 0:0 מאכזב והתחילו רצף של חמישה משחקים ללא ניצחון שהרס להם את העונה. האם זה הגורם לדעיכה הופיע בסטטיסטיקה? לא. אבל זה חלק מהסיפור.
לכן, חלק מהעבודה על הבנת מגמות בספורט זה גם לפשפש ברכילויות. לקרוא טורי ספורט, לעקוב אחרי כתבים שמסקרים את הקבוצות, להקשיב לפודקאסטים. לפעמים פיסת מידע קטנה על מורל ירוד או ריב באימון יכולה להיות שווה זהב.
אפקט המאמן החדש
עוד תופעה פסיכולוגית קלאסית היא "אפקט המאמן החדש". קבוצה במשבר, מפסידה שבוע אחרי שבוע, האווירה בחדר ההלבשה ברצפה. ההנהלה מחליטה לפטר את המאמן. מה קורה כמעט תמיד במשחק הראשון עם המאמן החדש? בום, ניצחון. או לפחות תצוגה הרבה יותר טובה.
למה זה קורה? קודם כל, החלפת מאמן זה זעזוע לכל המערכת. שחקנים שהיו כבויים תחת המאמן הקודם פתאום רוצים להוכיח את עצמם למאמן החדש. שחקני ספסל מקבלים הזדמנות מחודשת. כולם מתחילים מדף נקי. המאמן החדש בדרך כלל מפשט את הטקטיקה, מתרכז בלהחזיר את הביטחון לשחקנים, והאנרגיה על המגרש פשוט משתנה. זו מגמה קצרת טווח חזקה מאוד. אבל, וזה אבל גדול, צריך להיזהר. האפקט הזה נוטה להתפוגג לאחר זמן קצר בד"כ. אחרי 3-4 משחקים, האדרנלין הראשוני יורד, והבעיות המקוריות של הקבוצה (סגל חלש, למשל) מתחילות לצוף בחזרה. החוכמה היא לדעת לרכב על הגל הזה בתחילתו, ולא להיתקע עליו כשהוא נשבר.
מקרה בוחן לדוגמה
בואו ניקח סיטואציה קלאסית: מכבי תל אביב בכדורסל מארחת את הפועל ירושלים בהיכל. על הנייר, מכבי פייבוריטית ברורה. היא קבוצה טובה יותר, עם תקציב גדול יותר, וזה בבית שלה. אבל בואו נוסיף קצת עונתיות ומגמות לתמונה.
נניח שהמשחק מתקיים ביום ראשון, וביום חמישי מכבי חזרה ממשחק יורוליג קשה ומתיש ביוון, שבו היא הפסידה על הבאזר. השחקנים עייפים פיזית ומנטלית. לעומת זאת, הפועל ירושלים נחה כל השבוע, התכוננה היטב ספציפית למשחק הזה, והיא מגיעה אחרי שני ניצחונות ליגה משכנעים.
פתאום, התמונה משתנה, נכון? הפייבוריטיות של מכבי כבר לא כל כך ברורה. העייפות המצטברת, המומנטום השלילי מההפסד באירופה לעומת המומנטום החיובי של ירושלים – כל אלה הופכים את המשחק הזה למסוכן בהרבה עבור מכבי.
אז מה המסקנה מכל הטקסט הזה?
אם הגעתם עד לכאן, אתם בטח מבינים שאין פה נוסחת קסם. אין איזה אלגוריתם סודי שיגיד לכם מי תנצח. וטוב שכך, כי זה היה הורס את כל הכיף של ההימורים, לא?
הנקודה היא לשנות את הדרך שבה אתם מסתכלים על נתוני ספורט. להפסיק להסתכל רק על השמות הגדולים ועל טבלת הליגה. תתחילו לחשוב כמו בלשים. תשאלו את עצמכם שאלות. למשל: למה הקבוצה הזאת נראית טוב פתאום? מה השתנה? מול מי הם שיחקו? מתי בפעם האחרונה הייתה להם מנוחה נורמלית? האם המשחק הבא שלהם הוא נגד יריבה שנואה במיוחד, מה שאומר שהם עלולים להתרכז בו יותר מאשר במשחק הנוכחי?
כל פיסת מידע כזאת היא עוד חלק בפאזל. רוב האנשים מסתכלים רק על 4-5 חלקים מרכזיים. אתם צריכים לחפש את החלקים הקטנים שבפינות, אלה שאף אחד לא שם לב אליהם. לפעמים, התשובות לשאלות האלה, התשובות שמסתתרות מתחת לפני השטח, הן אלה שיעשו את כל ההבדל. וגם אם לא, לפחות תהיו חכמים יותר. בהצלחה!
דרגו אותנו
0 / 5. 0





