הוויכוח הזה עתיק כמעט כמו ענף הכדורסל עצמו, ותמיד צץ מחדש בכל שיחת מטבחון, פודקאסט ספורט או קבוצת וואטסאפ של חובבי NBA. מי חזק יותר, ה-East או ה-West? התשובה משתנה כל כמה שנים, והיא תמיד מורכבת יותר ממה שנדמה. לא מדובר רק מאזן ניצחונות. זה סיפור על תרבות, על כוכבים, על אסטרטגיה וכן, גם על איך כל זה מתורגם בסוף לליין ההימורים. אז לפני שאתם ממהרים לשים את הכסף שלכם על הפייבוריטית הברורה, בואו נפרק את זה לגורמים, כי ניתוח קבוצות מזרח מול מערב הוא לא רק עניין של סטטיסטיקה.
נוסטלגיה לתקופה שהמערב באמת היה פרוע
אני חייב להודות, יש לי פינה חמה בלב לתקופות עבר. אולי זה הגיל, אולי סתם כי פעם הדשא היה ירוק יותר. אבל כשמדברים על הדומיננטיות של ה-West, אי אפשר שלא לחזור אחורה לשנות ה-2000 המוקדמות. זו הייתה תקופה מטורפת. הלייקרס של שאק וקובי היו אימפריה, סן אנטוניו של דאנקן ופופוביץ' הייתה מכונה משומנת, ודאלאס של נוביצקי שיחקה כדורסל התקפי שפשוט היה תענוג לעיניים.
בזמן הזה, ה-Eastern Conference, איך לומר בעדינות? הרגיש קצת אנמי. דטרויט פיסטונס של אותה תקופה היו קבוצה הגנתית קשוחה ומעוררת כבוד, אבל הם היו היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. לכולם היה ברור שהגמר האמיתי של הליגה מתרחש בגמר ה-Western Conference, ושהאלופה שתצא משם כנראה תטייל בדרך לטבעת האליפות של ה-NBA.
מה היה ההבדל: סגנון המשחק או אוסף הכוכבים?
מומחים ופרשנים רבים דיברו אז על "סגנון המשחק". אמרו שה-West משחק מהר, פתוח, התקפי. " Finesse", כמו שהאמריקאים אוהבים להגיד. ה-East, לעומת זאת, נתפס כאיטי, פיזי, הגנתי. "גרינד" של משחקים שמסתיימים ב-85-82. אמנם יש בזה משהו, אבל אני חושב שזה פישוט יתר של המצב.
האמת, לדעתי, הייתה פשוטה יותר: הכישרון היה במערב. הכוכבים הגדולים, השחקנים שמשנים משחקים, פשוט נטו להתרכז שם. קווין גארנט במינסוטה, טים דאנקן בסן אנטוניו, דירק נוביצקי בדאלאס, וכמובן שאקיל אוניל וקובי בראיינט בלייקרס. מול זה, ל-Eastern Conference היה את אלן אייברסון, טרייסי מגריידי, וינס קרטר – שחקנים מדהימים באמת, אבל לרוב בלי קאסט מסייע חזק מספיק. זה לא היה הבדל פילוסופי עמוק, זה היה פער ברור ברמת הכישרון.
ההשפעה של לברון
ואז הגיע לברון ג'יימס. אי אפשר לדבר על היחסים בין שני האזורים בעשורים האחרונים בלי להזכיר את השם שלו. כשהוא היה בקליבלנד ובמיאמי, הוא היה מלך המזרח הבלתי מעורער. הוא סחב קבוצות לגמר ה-NBA שנה אחרי שנה, ולפעמים זה הרגיש כאילו הוא עושה את זה לבד. הוא היה סוג של סכר שעצר את השטף מהמערב.
אבל אז הגיעה "ההחלטה", המעבר שלו ללייקרס ב-2018. זה היה הרגע שבו הסכר נפרץ סופית. פתאום, השחקן הטוב בעולם עבר ל-Western Conference שכבר היה עמוס בכוכבים כמו סטף קרי, קווין דוראנט, ג'יימס הארדן וראסל ווסטברוק. זה יצר חוסר איזון כל כך קיצוני, עד שהדיבורים על ביטול הקונפרנסים ודירוג 1-16 לפלייאוף הפכו לרציניים מתמיד. המערב הפך להיות ליגה בפני עצמה, והמזרח הרגיש כמו ליגת פיתוח. זה נשמע קיצוני, אבל באותן שנים, זה לא היה רחוק מהמציאות.
הגלובליזציה של הליגה
אי אפשר לנתח את מאזן הכוחות הנוכחי בלי לדבר על התופעה החשובה ביותר בעשור האחרון ב-NBA: הגלובליזציה. אם פעם היית שואל מי הם חמשת השחקנים הטובים ביותר בליגה, היית מקבל רשימה של אמריקאים. ואילו היום? תסתכלו על רשימת זוכי ה-MVP האחרונים: ניקולה יוקיץ' (סרביה), יאניס אנטטוקומפו (יוון), ג'ואל אמביד (קמרון/צרפת). תוסיפו לרשימה את לוקה דונצ'יץ' (סלובניה), ותקבלו תמונה ברורה: השחקנים הכי דומיננטיים בליגה מגיעים כיום מכל העולם.
התופעה הזו טרפה את כל הקלפים של הדיון הישן. זה כבר לא "הסגנון המערבי" נגד "הסגנון המזרחי". זה עכשיו "הכדורסל של יוקיץ'" נגד "הכדורסל של יאניס". השחקנים האלה לא גדלו במערכת המכללות האמריקאית. הם מביאים איתם סגנונות משחק ייחודיים, קצבים שונים, ותפיסות טקטיות שלמדו בבתי הספר לכדורסל באירופה. יוקיץ', למשל, מנהל התקפה שלמה מעמדת הסנטר בקצב שנראה איטי, אבל הוא קטלני. יאניס מביא אתלטיות ופיזיות ברמה שלא נראתה מעולם. דונצ'יץ' משחק בקצב משלו, כאילו הוא רואה את המשחק בהילוך איטי.
הפיזור של הכישרון הבינלאומי הזה הוא אולי הגורם המרכזי לאיזון החדש. שניים מהטופ 4 (יאניס ואמביד) נמצאים במזרח, ושניים (יוקיץ' ודונצ'יץ') במערב. זה מבטל לחלוטין את הרעיון שה-Western Conference הוא בית גידול טבעי יותר לסופרסטארים. יותר מזה, זה הופך את המשחקים בין הקונפרנסים למסקרנים ובלתי צפויים יותר מאי פעם.
סימנים של רנסנס במזרח
דיברנו על כך שהמערב שלט ביד רמה במשחק במשך שנים. אבל בכדורסל, כמו בחיים, שום דבר לא נשאר קבוע. בשנים האחרונות, אנחנו עדים לתהליך מעניין, כמעט שקט, של התחזקות במזרח. זה לא קרה בבום אחד, אלא בהדרגה.
זה התחיל עם העלייה של יאניס אנטטוקומפו והמילווקי באקס. פתאום, קבוצה מה-Eastern Conference זכתה באליפות עם דומיננטיות שלא נראתה מאז ימי לברון במיאמי. במקביל, בוסטון סלטיקס בנו קבוצה צעירה, עמוקה ומוכשרת סביב ג'ייסון טייטום וג'יילן בראון. פילדלפיה 76' עם ג'ואל אמביד הפכה לכוח שאי אפשר להתעלם ממנו. אפילו קבוצות כמו מיאמי היט וניו יורק ניקס מראות סימני חיים והופכות את ה-East למקום הרבה פחות צפוי.
הסיבות להתחזקות
- דראפט ובנייה נכונה: נראה שקבוצות המזרח פשוט עשו עבודה טובה יותר בדראפט בשנים האחרונות. יאניס, אמביד, טייטום – כולם בחירות דראפט שהתפתחו לסופרסטארים בקבוצות שבחרו אותן.
- הגיל עושה את שלו: הכוכבים הגדולים של המערב מתחילים להזדקן. לברון, דוראנט, קרי – הם עדיין שחקנים מדהימים, אבל הם כבר לא בשיא הפיזי שלהם. במזרח, לעומת זאת, רוב הכוכבים נמצאים בשיא הקריירה שלהם או בדרך לשם.
- פחות דרמות, יותר כדורסל: זה אולי סתם ניחוש שלי, אבל נדמה שבמזרח יש יותר יציבות. במערב, ראינו בשנים האחרונות הרבה קבוצות על שהתפרקו בגלל אגו ודרמות (הקליפרס, הנטס בגרסת ברוקלין, ועכשיו אולי פיניקס). במזרח, הבנייה מרגישה יותר אורגנית.
- פשוט עניין של מחזוריות טבעית בליגה.
- העומק השתפר: פעם, היית יכול להגיד בביטחון ש-8 הקבוצות הראשונות במערב טובות יותר מ-8 הראשונות במזרח. היום? אני לא בטוח בכלל. אלו שנמצאות במקומות 6-8 ב-Eastern Conference יכולות לתת פייט רציני לכל קבוצה ב-NBA.
- טקטיקה הגנתית טובה יותר.
בקיצור, תבדקו את העובדות, הן מדברות בעד עצמן: המאזן במשחקים בין הקונפרנסים התאזן משמעותית בשנתיים-שלוש האחרונות.
איך כל הנושא הזה משפיע על ההימורים שלנו?
יפה, אז עשינו סקירה על היחסים בין שני הקונפרנסים. אבל איך מרוויחים מזה כסף? הרי לשם כך התכנסנו. כאן הדברים נהיים מעניינים, כי רוב המהמרים עדיין שבויים בתפיסות ישנות.
הטיית המערב: כשהציבור עדיין חי בעבר
במשך שנים, הייתה נטייה ברורה בקרב הציבור הרחב להמר על קבוצות מהמערב כשהן פוגשות קבוצות מהמזרח. זה יצר מצב שבו הליינים (ה-"ספרד") על קבוצות מה-West היו לעיתים קרובות מנופחים מדי. כלומר, היית צריך שהם ינצחו בהפרש גדול יותר ממה שהם היו שווים באמת כדי לכסות את ההימור.
היום, כשהפערים הצטמצמו, ההטיה הזו עדיין קיימת, אבל בצורה מתונה יותר. זה יוצר הזדמנויות. כשקבוצת צמרת מה-East (נניח מילווקי או בוסטון) מגיעה למשחק חוץ נגד קבוצת אמצע טבלה מה-West (נניח יוטה או יוסטון) ומקבלת ליין נמוך יחסית, זו יכולה להיות הזדמנות פז. הציבור עדיין זוכר את המערב כ-"חזק", אבל המציאות הנוכחית מורכבת יותר.
מלכודת האובר/אנדר: מיתוסים על קצב המשחק
עוד סטריאוטיפ ישן שמתקשה למות הוא על קצב המשחק: "ה-West זה ראן-אנד-גאן, משחקים של 130 נקודות. ה-East זה הגנה, האבקות, משחקים שנגמרים בקושי ב-100". פעם, אולי היה בזה משהו. היום? זה פשוט לא נכון, וזה יוצר הזדמנויות הימורים מצוינות על סך נקודות (אובר/אנדר).
תחשבו על זה. במערב יש את דנבר של יוקיץ', שמשחקת בקצב מאוד מבוקר, ולעומתה יש את סקרמנטו קינגס, שטסה את המגרש. במזרח יש את ניו יורק ניקס של טיבודו, שכל משחק שלה הוא מלחמת חפירות, אבל יש גם את אינדיאנה פייסרס, שאוהבת לרוץ ולהעיף שלשות. הסטריאוטיפים התערבבו לחלוטין.
חברות ההימורים יודעות שהציבור הרחב עדיין חושב במונחים האלה. לכן, במשחק בין שתי קבוצות מה-Western Conference, קו הנקודות הכולל (הטוטאל) עשוי להיות גבוה בחצי נקודה או נקודה רק בגלל התפיסה הזו. מהמר חכם לא מסתכל על שם הקונפרנס, הוא מסתכל על המאצ'-אפ הספציפי. הוא בודק את קצב המשחק (Pace) של כל קבוצה ב-10 המשחקים האחרונים, את היעילות ההתקפית וההגנתית. שם נמצא הכסף, לא בסטריאוטיפים ישנים.
עייפות
ארצות הברית היא מדינה ענקית. כשקבוצה מהמזרח יוצאת למסע משחקי חוץ במערב, זה מתיש מאוד. הפרשי שעות, טיסות ארוכות, שינה בבתי מלון. המשחק השלישי או הרביעי במסע כזה הוא "נקודת לוח זמנים" קלאסית שבה כדאי לשקול להמר נגד הקבוצה העייפה, גם אם היא טובה יותר על הנייר.
לדוגמה: פילדלפיה יוצאת למסע של ארבעה משחקים במערב. היא משחקת נגד הלייקרס, הקליפרס, סקרמנטו, ופיניקס. המשחק נגד סקרמנטו, על הנייר, אולי נראה הכי קל. אבל הוא מגיע אחרי שני משחקים קשים בלוס אנג'לס ולפני משחק קשה בפיניקס. זו נקודת תורפה. שחקנים הם בני אדם, והעייפות משפיעה. סביר להניח שהם לא יהיו בשיאם, וזו הזדמנות למהמר המתוחכם.
אז מה הלאה?
הדיון על ה-East מול ה-West כנראה שלא ייגמר לעולם, וטוב שכך. זה חלק מהיופי של ליגת ה-NBA. מה שבטוח הוא שאנחנו נמצאים בתקופה של שינוי. הדומיננטיות המוחלטת של המערב היא כנראה נחלת העבר, לפחות כרגע. המזרח חזר להיות רלוונטי, חזק ומסוכן.
בתור מהמרים נבונים, התפקיד שלנו הוא לא להיתקע על דעות קדומות. התפקיד שלנו הוא לזהות את המגמות לפני כולם. להבין שהפערים הצטמצמו, לחפש את הליינים המוטים, ולנצל את לוח הזמנים לטובתנו. כי בשבילנו, הוויכוח הזה הוא לא רק על כבוד, הוא על למצוא את ה-"ערך" (value) בהימור הבא. ואם תשאלו אותי, ה-"ואליו" כרגע נמצא הרבה פעמים בצד המזרחי של המפה. אבל היי, זו רק הדעה שלי, יכול להיות שמחר קבוצה מהמערב תעשה טרייד שיטרוף את כל הקלפים, וכל הניתוח הזה יילך לפח. אבל זה כל הכיף, לא?
דרגו אותנו
0 / 5. 0





